Sunday, January 30, 2011

Kuantan : Aviation, satar dan angin laut


Info Kuantan :

Pada peringkat awalnya Kuantan lebih dikenali dengan nama Kampung Teruntum. Penempatannya adalah di sekitar muara Sungai Kuantan iaitu berhadapan dengan bangunan hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) sekarang . Ia telah dibuka oleh Haji Senik (adalah seorang tokoh ulamak berasal dari Patani, Selatan Thai) dan pengikut-pengikutnya dalam tahun 1850an. Nama Teruntum ini dikatakan berasal dari pokok Teruntum yang banyak terdapat di pinggir Sungai Kuantan pada ketika itu.~ kuantanku.tripod.com




Catatanku :
Kali ni aku nak cerita pasal Kuantan.. aku ada urusan kerja kat Kuantan selama 4 hari pada awal tahun 2011 hari tu. Kami bertolak dari Putrajaya pada jam 10.00 am terus je ikut Lebuhraya Pantai Timur (LPT) masuk tol Karak dan keluar tol Kuantan, tiba pada jam 2.00 pm. Melilau gak cari jalan ke hotel, tak biasa la katakan.. check-in di Megaview Hotel, betul-betul sebelah Sg.Kuantan.. berhampiran jeti Jabatan Laut. Sebab pergi atas urusan kerja.. so kebanyakan masa habis kat bilik meeting jer.. tapi dicelah-celah kesibukan.. sempat juga la merayap ke Teluk Cempedak dan ke Tg. Lumpur.





Hari pertama sampai dah meredah ke Tg. Lumpur mencari satar.. Tg. Lumpur ni memang terkenal dengan gerai ikan bakar dan seafood, terutama sebelah malam. Terdapat banyak kedai makan di sepanjang jalan Tg.Lumpur menuju ke Pekan (sebelum bangunan Yayasan Pahang). Dalam banyak-banyak kedai tu..kami singgah di Warung Mokna, heran jugak sebab ramai orang makan walaupun dah petang.




Rupa-rupanya..ada menu special.. kami pekena Ikan Goreng tepung (Ikan Kembung size XL.. ), Udang Goreng tepung, Satar, Keropok Lekor dan Tapai Ubi Kayu Goreng tepung.. memang syokk habiss (sebab orang belanja..hehe..).. cecah dengan sos cili.. memang orang Kuantan dah biasa makan benda-benda ni waktu petang.. kalau kat KL.. balik-balik jumpa pisang goreng & keropok lekor keras cam kayu.. jadi, saper2 yang ke Kuantan tu.. singgah ler Tg. Lumpur.. Harganya pun tak la mahal sangat.. kami makan 5 orang, RM40 ++ ..




Selesai makan, sempat merayap ke Teluk Cempedak, aku pernah sampai sini.. bertahun dulu la.. banyak benda dah berubah.. ada dataran dan laluan pejalan kaki yang cantik. Kenderaan semua parking kat luar.. kalau dulu semua masuk sampai ke pantai.. terutamanya motor ler.



Selama 4 hari di Kuantan, sempat ke Tg. Lumpur sebanyak 3 kali, Teluk Cempedak 2 kali.. dan hari last, ada ahli mesyuarat yang pergi sampai ke Kemaman mencari satar.(dorang gi Warung Awie...rujuk entree Ikan Kelah, Terengganu..). Aku tak ikut sebab keluar ke Teluk Cempedak ngan adik aku yg study kat Polisas..













Aktiviti lain adalah lawatan kerja ke pusat latihan repair kapal terbang.. selagi belum tutup mata..kerja..kerja..kerjaa.. (kata Labu..)..






Sebelum balik..singgah ke Tg. Lumpur sekali lagi untuk membeli keropok lekor fresh yang baru dimasak.. 






Sekian. Sekadar Berkongsi.

No comments:

Post a Comment

PULAU LANGKAWI : Menjejak Lagenda Mencari Laksa

Langkawi merupakan salah satu daripada daerah dalam negeri Kedah Darul Aman, Malaysia. Pulau Langkawi diberi status bebas cukai pada ta...