Thursday, January 14, 2010

Bali: Island of Art & Love



Bali adalah sebuah pulau di Indonesia yang terletak di antara Pulau Jawa dan Pulau Lombok. Ibukota ialah Denpasar, yang terletak di bagian selatan pulau ini. Majoriti penduduk beragama Hindu. Bali terkenal sebagai pulau pelancongan dengan keunikan berbagai hasil seni-budayanya, Bali juga dikenal sebagai Pulau Dewata.


Luas wilayah Provinsi Bali adalah 5.636,66 km2 . Secara pentabdiran Pulau Bali terbahagi kepada 9 wilayah , 55 daerah dan 701 desa. Penduduk Bali kira-kira sejumlah 4 juta orang, dengan majoriti 92,3% menganut Agama Hindu. Agama lainnya adalah Buddha, Islam, Protestant dan Katolik. - Wikipedia









Catatatanku :

Akhirnya angan-angan nak ke Bali tercapai sekitar tahun 2007. Kebetulan Air Asia ada buat sale tiket. Aku dapat Free Seat.. gumbira.. bayar service & tax aje.. tapi masa tu ada Fuel Surcaj.. tapi still murah.. RM240++ (return), dah ada tiket.. survey travel agent untuk ground arrangement.. dapat pakej 4Hari 3Malam.. siap hotel, makan, jalan-jalan.. dengan harga yang mampu milik.




Bila ada kat Indonesia, kita secara automatiknya kita akan jadi jutawan.. dengan kadar tukaran RM 1 = Rp 2,745.90.. flight aku petang.. Landing di Ngurah Rai International Airport.. guide dah tunggu.. dibawa dinner BBQ Seafood di Jimbaran Bay.. terus ke hotel di Legian Beach.

Hari Kedua.. acara jalan-jalan.. Tour sekitar Kuta, tengok Barongan, ke Ubud tengok seni lukisan gaya Bali , Celuk..tempat perusahaan emas dan Perak..Pura Ulu Danun & Goa Gajah.. ni kuil tempat acara keagamaan.. ( Pura = Kuil)



Goa Gajah



Tanah Lot



Pura Tanah Lot sewaktu upacara keagamaan..

Hari Ketiga.. sambung acara jalan-jalan.. kali ni agak jauh ke Pura Taman Ayun, Lake Batur, Monkey Forest & Tanah Lot..


Kopi Luwak, Mertha Sari Buana, Jalanraya Bedugul


Balik dari Tanah Lot.. aku minta guide drop kat area Kuta Beach.. kira ni pusat tumpuan tourist.. semua ada di sini.. Dari Star Hotel...hingga ke pusat-pusat hiburan, ada Hard Rock Cafe, Planet Hollywood.. dan macam-macam lagi.. sebab tu ramai mat salleh datang.. pertama sebab kos yan murah dan kedua nilai duit dorang lebih mahal.. kebanyakkan Aussie & Japanese.. aku sempat beli Hard Rock T-shirt sehelai sebagai buah tangan.. bila convert ke RM.. mahal jugak..


Bombing Monument


Kalau korang tau pasal pengeboman Bali sekitar tahun 2002.. dekat-dekat area sini la..





Pantai Kuta 

Pantai Kuta memiliki ombak yang sangat disukai oleh para surfer. Kuta tidak pernah sepi pada malam harinya, live music, karaoke dll, toko dan artshop berderet disepanjang jalan di Kuta, kebanyakan menjual pernak-pernik surfing ataupun barang-barang kraf. Hotel berbintang juga ada disini, yang paling terkenal; Hard Rock Beach Club.



Last Day.. Jalan sendiri-sendiri.. ambil teksi ke Pasar Seni Sukawati.. banyak kraft & lukisan hasil tangan penduduk bali yang menarik.. sempat makan nasi padang yang berharga ratusan ribu.. kat sini payah sikit nak makan..kena pilih-pilih kedai sebab ramai beragama Hindu.. hidangan popular dia orang..'beh guling'.. (Babi Guling).. jangan salah masuk kedai sudah..




Monkey Forest, Alas Kedaton



Kembang Jepun
(Bali National Flower)

Satu perjalanan yang menarik dan memberi pengalaman.. ada rezeki boleh la ke sana untuk bercuti..

Sekian.. Sekadar berkongsi..

No comments:

Post a Comment

PULAU LANGKAWI : Menjejak Lagenda Mencari Laksa

Langkawi merupakan salah satu daripada daerah dalam negeri Kedah Darul Aman, Malaysia. Pulau Langkawi diberi status bebas cukai pada ta...