Monday, November 3, 2014

KRABI The Second: Trip Kengkawan

Ao Nang adalah titik tengah wilayah pantai Krabi, Thailand. Pekan ini terdiri daripada jalan utama, yang dikuasai oleh restoran, pub, kedai-kedai dan perniagaan lain yang bertujuan untuk pelancong. Pantai yang utama digunakan oleh sunbathers, terdapat sejumlah besar bot longtail yang menawarkan akses kepada pantai-pantai lain di tanah besar dan di pulau-pulau berdekatan. Ao Nang terletak di atas peta perjalanan  backpackers, ramai daripada mereka yang datang untuk mendaki struktur Karst di Krabi yang unik yang ditawarkan secara meluas melalui pusat di Ao Nang, kebanyakan tempat mendaki  adalah pantai di Railay, Tonsai dan Phra Nang. Pantai utama di Ao Nang adalah tempat berlepas untuk bot ke beberapa tempat, termasuk resort yang berdekatan Railay (atau Rai Leh), yang tidak boleh diakses melalui jalan raya, Pulau Poda dan Pulau Ayam ~ Wiki

Kedai-kedai cenderamata di Ao Nang

speedboat at Tup Island

Catatanku :
Aku namakan percutian kali ni sebagai Trip Kengkawan sebab pergi dengan kawan-kawan seramai 5 orang.. Trip ni ala-ala backpackers la konon.. tapi ke Krabi je pun.. nak buat macamana..kitaorang bukan boleh cuti lelama pun macam backpackers mat saleh tu.. depa sekali jalan dua tiga bulan.. kalau aku buat macam tu.. alamatnya tak makan laa.. Trip ni asalnya dirancang untuk ke Bangkok menaiki keretapi.. tapi memandangkan hari kami sampai ke Hat Yai untuk transit ke Bangkok tu tengah bergolak dengan tunjuk perasaan menetang kerajaan.. so, kami tukar haluan ke Krabi.

Bandar Hat Yai  yang berwarna warni..

Para pejuang kemerdekaan sedang berdemonstrasi...

1St Day : KL – Hatyai by Train
Untuk trip ni bermakna kali ke-2 aku ke Krabi.. yang 1st  rujuk entry Hat Yai & Krabi.. aku stay kat Hat Yai then ambil pakej ke Krabi.. (balik hari..), tapi kali ni terus ke Krabi.. seperti biasa, perjalanan bermula dari Stesen Sentral Kuala Lumpur menaiki keretapi ..Tiket KL-Hatyai (Bed) dengan harga RM60.00. Bertolak pada jam 9.15pm dan tiba di Hat Yai jam 10.00am keesokkannya.

Hat Yai Junction.. stesen keretapi Hat Yai
Menunjukkan sokongan dengan menaiki pickup beramai-ramai..

Dari Hat Yai kami ambil tiket Van untuk ke Krabi dari tour agen berdekatan Hat Yai Station dengan kos RM17/pax (kalau korang terus ke hentian Van.. tiket ke Krabi RM13.00 je). Kami dihantar ke hentian van menaiki tuk-tuk oleh agen.  Van bergerak pada jam 2.15pm dan perjalanan ke Krabi mengambil masa 5 jam.. Van ni berhenti di beberapa station untuk ambil dan turunkan penumpang dan sekali untuk makan. Sempat la tido beberapa round. Tiba di Krabi pada jam 7.00 malam.. terus cari hotel secara walk in je.. takde booking-booking pun.. ada beberapa hotel di sekitar Krabi Town ni yang affordable.. kena pandai cari.. dari tempat van drop, kitaorang menapak ke Thai Hotel yang berdekatan.. tu pun tanya orang dan aku dah survey dalam Google Maps. (Digalakkan beli simpack internet telco Thai utk online dan kalau sampai awal korang boleh terus ke Ao Nang sebab kat sana lagi banyak bajet hotel).

Hentian Van untuk Ke Trang/Krabi/Phuket

Krabi Custom House

Kami menginap di Thai Hotel dengan kos RM70/night tanpa breakfast untuk 3 malam, kira murah la bila share.. bilik standard dan selesa.. Masa check in tu, kat lobi ada agen untuk Krabi Tour.. kami booking siap-siap aktiviti untuk esoknya. Pakej  ‘4 Island Hopping’ dengan kos RM45/pax (Long Tail Boat). Speedboat kalau tak silap aku dalam RM80/pax.  Dari hotel, keluar mencari makan malam berhampiran Chaofah Park.. ada beberapa stall muslim tepi sungai berhampiran Krabi Custom House. Dinner kami makan simple2 aje..nasi goreng dan mee goreng seafood.. lepas makan balik tido kepenatan sebab dah sehari semalam dalam perjalanan.

4 Island Hopping bersama Hj.Harun

Boatman..

Hari ke-2 : Four Island Hopping
Agen tour datang pickup kat hotel jam 8 pagi.. selain dari kitaorang ada beberapa pelancong luar dan satu grup chinese auntie dari Penang..dengan menaiki lori teongsew kami dibawa ke jeti dai Ao Nang Beach  untuk combine dengan grup-grup lain dalam satu bot.
Tup Island..
Tup Island view dari atas bukit..

Sesi menahan nafas sebelum snokelling..kurus kann??

Poda Island view from boat..

Pakej dari Barracudas Tour bermula jam 9.00am – 4.00pm.. semua pakej tour pulau bermula dari pantai Ao Nang. Aturcara tour 4 Island Hopping adalah seperti berikut  ;-
Tup Island (Snorkeling and Exploring), Chicken Island (Snorkeling), Poda Island (Relaxing, Swimming and picnic lunch), Phranang Cave Beach (Relaxing and Swimming).. Aturcara sama je dengan trip pertama aku dulu.. (baca disini).

Snokelling session with tiger barb..

Mr.Jojo & Indah..

fish...fish...and chip..

jalan-jalan tepi laut kat Railay Beach

Kami bernasib baik sebab dapat tourguide melayu muslim Thai.. Haji Harun (fb name: Jojo Krabi).. dia ni ex-international student Universiti Islam Antarabangsa(UIA)..memang terbaik la services dari beliau ni.. macam2 cerita boleh share.. yang menariknya beliau juga merupakan Imam II masjid pekan Ao Nang.

Chicken Island...
Speeding boat vs Catamaran..

Karts structure...view from Poda Island

Tamat Island hopping jam 4.00pm dan dihantar balik ke hotel. Waktu petang semua tido sebab penat seharian bersnokelling.. Malamnya keluar ke pasar malam berhampiran dengan hotel..jarak jalan kaki je..boleh tanya orang sekitar arah ke pasar malam. Pasar malam Krabi memang ada setiap hari..macam2 benda boleh cari.. ada stall jual makanan halal (tengok logo halal/ makcik penjual).. dan yang agak menarik adalah nasi kuning dan beberapa kuih tempatan yang jarang kita tengok ..kami tapau je balik makan kat bilik..sebab balik pun dah lewat malam..lepas makan terus landing sampai pagi..

Bike Rent...bikers

Hari ke-3: Krabi Scooter & Kapcai Rides
Hari ketiga kami sewa motosikal skuter & kapcai untuk meronda Krabi..bikers kental la kononnya.. kadar sewaan adalah RM15.00-20.00/day bergantung pada jenis motosikal. Untuk  sewaan perlu mencagarkan satu passport, yang menariknya motosikal diberikan dengan minyak full tank..tapi syaratnya masa hantar kena bagi balik fulltank..so, takde la bila ambik motorsikal tu baru nak mengagau cari petrol pump.(kalau kat Malaysia, sewa apa-apa kenderaanpun.. meter minyak sure ‘E’....kannnn??).

Bikers Kental..

Born to ride kapcai..

Destinasi pertama adalah Tiger Cave Temple (Wat Tham Sua), ia merupakan sebuah kuil Budha yang terletak di atas puncak bukit dengan ketinggian 2,000 dan mempunyai 1,272 anak tangga yang perlu dipanjat untuk sampai ke arca patung budha emas di puncak bukit. Cari lokasi guna google maps aje..lebih kurang 20minit dari pekan Krabi.. hajat dihati memang nak naik sampai atas..tapi tak kesampaian sebab dah bergaduh dengan monyet-monyet liar kat tangga Wat..(garang siot monyet2 kat sini)

Wat Tham Sua nun di puncak bukit..

Tangga tempat nak memulakan pendakian...sblm diterkam monyet liar..

Wat Tham Sua

Meneruskan perjalanan ke Ao Nang Beach.. ride santai-santai sambil tengok suasana kampung dan berhenti untuk lunch kat satu kedai muslim di Ao Nang (depan masjid). Dalam perjalanan balik dari Ao Nang ke pekan Krabi, singgah di Krabi Kart Speedway, Wat Sai Thai dan Dataran Krabi ..kat dataran ni korang boleh naik bot untuk river tour..  Malamnya mencari restoren tomyam sekitar pekan Krabi untuk dinner..namapak satu kedai yang agak meriah dengan logo halal..so malam tu kami menjamu selera dengan siakap stim, tomyam campur, udang tepung, somtam dan kerabu mangga.. lepas makan terus balik kekenyangan..

Krabi Technical College...dulu konon2 ofis nak buat lawatan ke sini..

Masjid yang cantik..sebelum sampai ke Ao Nang beach..

Hari ke-4: Krabi – Hat Yai
Pagi hari ke 4, aku sempat ride sensorang ke Maharaj Market  di pekan Krabi..ia pasar besar bagi Krabi, terdapat berbagai section jualan.. dari barangan runcit hingga barangan basah untuk keperluan harian..tujuan aku ialah section makanan..saja menjamu mata.. ada section makanan halal yang menjual makanan dan kuih muih tempatan yang agak unik dan menarik.. lepas breakfast roti canai depan hotel.. kami menunggang ke Tesco Lotus (mcm kat Malaysia tade Tesco..kann?).

Pintu masuk ke Krabi National Park

Tuk Tuk motosikal..

Sculpture Ketam di Dataran Krabi,,

Sebenarnya saja-saja menghabiskan masa sebelum hantar motorsikal. Tengahari balik packing barang untukbalik ke Hat Yai..(tiket van beli kat agen dihotel..senang kan??..front desk hotel boleh urus semuanya..cakap je nak apa). Van datang ambik kat Hotel dan bergerak ke Hatyai jam 1.00pm.. tiba di Hat Yai jam 6.00pm..  Check-in di Louise Guest House -RM40/night..dah mcm pelanggan tetap lak aku kat guesthouse ni.. bukan apa..sebab guesthouse ni letak betul2 depan Hat Yai Station..senang nak menapak ke stesen keretapi nak balik nanti.. Malamnya kami merayap disepanjang jalan-jalan Niphat Uthit sampai ke Grand Plaza Hotel.. then makan nasi lemak 7 teh tarik kat tepi McD.. lepas makan..shopping barang cenderahati dan balik ke bilik..

Tuk-tuk di pasar Hat Yai

Ford Falcon 1960

1960 Mercedes Benz S-Class

Hari ke-5 : Last Day (Hat Yai- KL Sentral)
Bangun pagi..bangun pagi kami terus menapak ke pasar pagi dan Plaza Market untuk breakfast..kat sini baru la start memborong tshirt dan benda-benda yang menarik perhatian sebagai cenderahati kawan-kawan..masa kat Krabi tak membeli sangat sebab malas nak bawa..

Plaza Market Hat Yai

Kat dalam pasar  ada kedai baju,seluar, beg, kasut dan macam2 lagi lah..dijual dengan harga yang berpatutan..boleh la kalau korang nak shopping kat sini..hampir jam 12.00 tghari kami balik ke bilik untuk packing barang.. lepas checkout..terus ke stesen keretapi untuk perjalanan ke KL pada jam 4.00pm.. selamat tiba di KL Sentral pada jam 6.00am esok paginya.. maka tamatlah sesi backpackers kali ini dengan jayanyaa…
Perfect combination....Pisang dan sirap...

Pada aku, trip ini berjalan dengan lancar walaupun tanpa mengikut plan yang sepatutnya…Cuma masa last day tu.. masing-masing dah menghabiskan duit baht Thai kat pasar.. so lunch kami makan pisang dengan air sirap je sebab dah takde duit… huhu..sedihh!

aku yang dulu bukanlah yang sekarang...

Hat Yai Station

BAJET PERCUTIAN:
Tiket KTM
(Lower Bed) (KL-Hatyai-KL)          - RM120 / two way
Tiket Van
(Hatyai-Krabi)                                   – RM 17 (agen)
Krabi-Hatyai                                      - RM15 (frontdesk hotel)
4 Island Hopping                              – RM45
Bilik Hotel Krabi (share 3pax)         – RM70 /3 night
Guesthouse HatYai (Share)               -RM20/ 1 night
Motorbike Rent                                 – RM15/day
Makan/Minum                                   –RM100 (5 days)