Monday, November 30, 2015

Broga Hill : Cabaran Mendaki Puncak (Edisi Santai)

“Even the smallest person can change the course of the future.”
– Galadriel

Bukit Broga terletak di bahagian Timur Pekan Semenyih, Selangor Darul Ehsan sejauh 4 kilometer menghala ke Broga. Ketinggiannya ialah 400 meter dari paras laut.

Bukit Broga kini menjadi tumpuan orang ramai terutama di hari minggu dan cuti umum sebagai tempat rekreasi. Malahan dengan ketinggian yang sederhana ini mampu menjadi lokasi latihan bagi mereka yang suka dengan aktiviti pendakian.

Bukit Broga juga menjadi lokasi bagi penggemar fotografi untuk merakam gambar matahari terbit dan terbenam. Ia juga merupakan awal pendakian untuk mendaki gunung Tok Wan. ~Wiki

View 1st peak dari Puncak Broga

Meriahnya macam ada kenduri..

 Catatanku :
Last week punya last week.. aku and the Gang Kaki Hiking Gaban Z Potong Dua Setengah” telah berjaya menakluki gunung tertinggi di daerah Kajang iaitu Bukit Broga (ye ke tertinggi?).. Bukit Broga ni memang bukan calang-calang orang yang dapat naik.. hanya mereka yang berhati kental saja sanggup mendakinya.. biasanya budak-budak sekolah mendaki bukit ni.. termasuk ibubapa yang membawa anak-anak beriadah dihujung minggu (reverse psikologi).  Persiapan mental dan fizikal perlu dilakukan dengan secukupnya untuk mendaki Bukit Broga yang ketinggiannya 400 meter dari aras laut.. tinggi sikit je dari Eiffel Tower (325M)..(cita-cita nak gi Paris).

Suram-suram nak cerah..

Latihan mingguan telah dilakukan sejak 2 bulan lepas dengan mendaki bukit Hutan Simpan Ayer Hitam Puchong yang sangat tinggi melangit..(tinggi sikit dari flat 4 tingkat) serta mendaki anak tangga ofis.. selain dari itu kami juga melakukan latihan sampingan lain iaitu dengan lepak makan2 di kedai mamak Darussalam pekena mee goreng telur mata.. ianya penting untuk menambah jumlah lemak badan sebab masa mendaki nanti lemak2 ni banyak yang akan terbakar dan ia juga membekalkan tenaga..


View dari atas Hutan Simpan Ayer Hitam Puchong

 
Hutan Simpan Ayer Hitam Puchong

Sesi latihan Hutan Simpan Ayer Hitam

Ahli latihan.. yang peginya separuh je..

Berbalik kepada cerita asal.. oleh kerana kami plan nak tengok sunrise di puncak Broga.. maka masing–masing diarahkan bertolak awal dari rumah.. Meeting point adalah di stesen mintak Petronas pekan Semenyih.. Jam 5.00 pagi aku dah keluar rumah.. member-member dari serata tempat semua sampai sekitar jam 5.30am.. Selesai solat Subuh di surau Petronas dan mula bergerak ke check point untuk mendaki (kaki bukit). Kalau dari pekan Kajang..  nak masuk ke Broga adalah simpang kiri traffic light selepas Petronas (Petronas belah kanan) atau follow je signboard Nottingham Universiti.. lebih kurang 6.4KM dari jalan besar (rujuk map).

Dari simpang traffic light Petronas Pekan Semenyih

Trek yang agak curam di awal pendakian

View dari atas ke bawah trek

Sampai kat tempat base camp.. Parking dalam kebun sawit (bayar RM2.00/kereta). Tuan punya kebun sawit charge.. (untung kebun dia kat starting point orang naik). Kalau tak nak park dalam kebun tu.. korang parking je tepi jalan.. free.. tapi limited parking la sebab ruang tepi jalan dia tak besar.. nak selamat bayar je lah.. Masa sampai jam 6.15am.. orang dah berduyun-duyun tiba.. memang meriah. Mungkin disebabkan hari minggu.. lepas stretching ala kadar.. kami memulakan pendakian dari pintu gerbang RHB dalam suasana blur-blur nak cerah.. Pendakian bermula jam 6.30am dengan melalui kawasan hutan di kaki bukit.. laluan agak landai dan tak memenatkan pada permulaan.. Cuma disesetengah tempat trek agak sempit.. kena follow je orang depan.. tambahan dengan keramaian orang tu bertambahlah sempit jadinya..

Awal pagi di atas bukit..

Selepas selesai kawasan hutan.. akan jumpa kawasan lapang dengan tumbuhan lalang-lalang yang tinggi hinggalah tiba di kawasan trek yang agak curam.. tempat yang curam ni disediakan tali untuk kemudahan pendaki.. kalau tak nak lalu tali tu ada trek-trek tepi yang yang boleh panjat.. Cuma payah sikit la.. laluan trek adalah tanah merah bukit.. so pakailah kasut yang bersesuaian.. kalau ada hiking shoes & gear lagi cunn.. sesetengah tempat nampak agak licin.. terutama kalau lepas hujan.. (orang cakap..tak digalakkan naik lepas hujan.. risiko tergolek adalah tinggi..)

Menuju puncak..

view yang cantik dan memukau pandangan..

Pendakian kami berjalan lancar dengan pengunjung yang berbagai kaum dan ragam.. memang meriah macam ada kenduri kat atas tu.. sesi pendakian fasa pertama selesai apabila sampai di kawasan lapang dengan ketulan batu-batu besar puncak pertama pada jam 7.30am..nak kata sempat tengok sunrise..tak juga sebab dah cerah. Tapi  pemandangan dari puncak ni memang cantik.. sesuai untuk selfie-selfie dan ambik gambar pre-wedding.. or post-wedding.. or past-wedding.. memang cun la.. tapi belum sampai puncak lagi.. korang kena simpan tenaga sikit untuk meneruskan pendakian fasa kedua..


View dari puncak 1st ke peak 400M

Ahli rombongan meminang puteri puncak Broga..

Pendakian fasa kedua ni kena turun sikit ke bawah sebelum mula mendaki ke puncak berikutnya yang lebih tinggi dari puncak pertama.. jarak lebih kurang 800 meter ke depan dari puncak pertama.. alang-alang dah sampai tu eloklah korang meneruskan misi hingga sampai ke puncak.. lepas melalui trek dilaluan berlalang yang cantik tu.. akan jumpa trek curam yang memerlukan bantuan tali untuk naik ke atas sebelum tiba di papan tanda Puncak Bukit Broga 400 Meter” dan “RHB : Congratulationas! You Made It To The Top”

Puncak Broga..

Congratulations by RHB!!

Sampai sini maka telah sahlah bahawa korang semua berjaya menakluk puncak Broga.. view dari sini pun cantik.. akan nampak pekan Semenyih di bawahnya dan puncak Gunung Tok Wan di belakangnya.. selepas posing-posing dan selfie-selfie (kalau time orang ramai kena tunggu turn untuk bergambar kat signboard tu).. lepas tu kami bergerak turun ke base camp (ayat mcm naik Everest je).. Masa turun pun kena hati-hati terutama masa sampai di kawasan hutan kaki bukit tu.. laluan turun hanya beberapa inci dari tebing curam laluan air yang dalam.. so jangan nak lari-lari lak.. terjunam nanti.. Keseluruhan pendakian memakan masa 1 jam naik dan 1 jam untuk turun.. Kami menamatkan ekspidisi menawan puncak Broga  sekitar jam 10.00 pagi sebelum bergerak ke kedai mamak di Pelangi Semenyih untuk mengisi perut..(cover balik lemak2 yang terbakar).


Gembira di puncak fasa I..

Secara keseluruhan aktiviti berjalan lancar dan sangat sesuai untuk kesihatan.. Bukit Broga sesuai untuk didaki tak kira peringkat usia.. skala cabarannya tidak begitu sukar dan tidak begitu memenatkan kerana banyak laluan landai untuk rehat.. Ramai juga yang bawa family dan anak-anak untuk mendaki.. Sekali sekala kalau nak try hiking bersama family apa salahnya..

#kipidapdongibap... selfie dengan lebah..

Selamat Mendaki!!
 Nota: 
Semua gambar menggunakan handphone Xiomi RedNote (MI) setting Auto & Fisheye


Tip :
1. Pakai pakaian yang sesuai.. track suit etc.. jangan pakai sweater tebal2..
2. Bawa bekalan air.. tak payah banyak2 macam nak camping..
3. Kasut bersesuaian sebab laluan bertanah merah..
4. Makan dulu sebagai lapik perut.. kat atas takde gerai jualan.
5. Kalau naik pagi-pagi sebelum subuh.. bawak la torchlight.
6. Kalau jarang-jarang bersenam tu.. buat la stretching sikit2 sebelum naik..
7. Tengok keadaan cuaca.. kalau lepas hujan trek licin dan tak digalakkan untuk mendaki.
8. Elok mendaki awal pagi sebab sejuk.
9. Sentiasa berhati-hati semasa mendaki..

Sekian. Sekadar Berkongsi


No comments:

Post a Comment

PULAU LANGKAWI : Menjejak Lagenda Mencari Laksa

Langkawi merupakan salah satu daripada daerah dalam negeri Kedah Darul Aman, Malaysia. Pulau Langkawi diberi status bebas cukai pada ta...